Prof. Dr. Heidrun Eichner

Im SoSe 2018 befindet sich Frau Prof. Eichner in einem Forschungsfreisemester am Maimonides Center for Advanced Studies/Universität Hamburg

 

Research Interests:

Islamicate Intellectual History (Brill)

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If you are interested in publishing a volume that falls within the scope of our series, please do not hesitate to contact one of the editors: Judith Pfeiffer, Shahzad Bashir or me.

Publications:

Books:

(ed. mit Matthias Perkams und Christian Schäfer): Islamische Philosophie im Mittelalter. Ein Handbuch. Darmstadt (Wissenschaftliche Buchgesellschaft) (400 p.) 2013; 2 (Studienausgabe) 2017.

[unveröffentlichte Habilitationsschrift, Halle 2009]: The Post-Avicennian Philosophical Tradition and Islamic Orthodoxy. Philosophical and Theological summae in Context. (XV, 550p.).

Averroes’ mittlerer Kommentar zu Aristoteles’ De Generatione et corruptione. Mit einer einleitenden Studie versehen, herausgegeben und kommentiert. Averroes Arabicus XVII; Abhandlungen der Nordrhein-Westfaelischen Akademie der Wissenschaften Nr. 111) Paderborn 2005 (602p.).

Articles, chapters in books (* = refereed):

[submitted]: Sieben Zweifel des Teufels - eine Passage zur Theodizeeproblematik in der Doxographie Muḥammad al-Šahrastānīs. In: Über das Böse. Interdisziplinäre Perspektiven. Ed. Jörg Noller. München (Alber) 2018. approx. 13pp.

* [accepted]: Endoxa and the Theology of Aristotle in Avicenna's "Flying Man": Contexts for Similarities with Sceptical and Cartesian Arguments in Avicenna. In: Skeptical Paths. Ed. Giuseppe Veltri. Racheli Haliva, Franz Stephan Schmid, Emidio Spinelli). Berlin (De Gruyter) 2018. Approx. 18pp.

Die iranische Philosophie von Ibn Sīnā bis Mullā Ṣadrā. In: Handbuch der Iranistik. Bd. 2. Ed. Ludwig Paul. Wiesbaden (Reichert) 2017, pp. 471-482.

* [im Erscheinen]: Tracing changing Identities through static doxographical Representations. In: Theological Rationalism in Medieval Islam. New Sources and Perspectives. Ed. Lukas Mühlethaler, Gregor Schwarb. Leuven (Peeters) 2016, pp. 159-182.

Philosophie. In: Islam. Einheit und Vielheit einer Weltreligion. Ed. Rainer Brunner. Stuttgart (Kohlhammer) 2016, pp. 191-210.

*Handbooks and the Tradition of later Eastern Ash'arism. In: Oxford Handbook of Islamic Theology, ed. Sabine Schmidtke. Oxford (Oxford University Press) 2015, pp. 494-514.

*Noetik und Psychologie bei Avicenna: Entwicklungsgeschichtliche Perspektiven. In: Heidrun Eichner/Matthias Perkams/Christian Schäfer (ed.): Handbuch der islamischen Philosophie im Mittelalter. Darmstadt (Wissenschaftliche Buchgesellschaft) 2013, pp. 276-289.

Einleitung (Teil 2): Die spätere Zeit. In: Handbuch der islamischen Philosophie im Mittelalter, ed. Heidrun Eichner/Matthias Perkams/Christian Schäfer. Darmstadt (Wissenschaftliche Buchgesellschaft) 2013, pp. 50-66.

*The Categories in Avicenna: Material for developing a developmental Account? In: The Reception of Aristotle’s Categories in the Byzantine, Arabic and Latin Traditions, ed. Sten Ebbesen, John Marenbon, Paul Thom. Copenhagen (Royal Danish Academy) 2013, pp. 57-84.

*Interlingual Contamination as a Challenge to the editorial Theory of the Averrois Opera: The Case of the Judaeo-Arabic Transmission of Averroes’ Works. In: The Letter before the Spirit. The Importance of Text Editions for the Study of the Reception of Aristotle. Ed. Aafke van Oppenray, Resianne Fontaine-van Gelder. Leiden (Brill) 2012, pp. 227-265.

Philosophiegeschichte und Theologiegeschichte aus islamwissenschaftlicher Perspektive. In: Marco Schöller, Mouhanad Khorchide (ed.): Das Verhältnis zwischen Islamwissenschaft und islamischer Theologie. Münster (agenda Verlag) 2012, pp. 133-144.

*Essence and Existence – 13th century Perspectives in Arabic-Islamic Philosophy and Theology. In: The Arabic, Hebrew and Latin Reception of Avicenna’s Metaphysics, ed. Amos Bertolacci, Dag Hasse. Berlin (De Gruyter) 2012, pp. 123-152.

Das Avicennische Corpus Aristotelicum: Zur ‚Virtualisierung‘ des Aristotelestextes in der Postavicennischen Tradition. In: Entre Orient et Occident: La Philosophie et la Science Gréco-Romaines dans le Monde Arabe (Entretiens sur l’Antiquité classique 57), ed. Richard Goulet, Ulrich Rudolph. Vandoeuvres (Fondation Hardt) 2011, pp. 197-239.

*‘Knowledge by Presence’, Apperception and the Mind-Body Relationship: Fakhr al-Dīn al-Rāzī and al-Suhrawardī as Representatives and Precursors of a 13th century Discussion. In: In the Age of Averroes, ed. Peter Adamson. London (Warburg Institute) 2011, pp. 117-140.

*al-Fārābī and Ibn Sīnā on ‘Universal Science’ and the System of Sciences: The Evidence of the Arabic Tradition on the Posterior Analytics. In: Documenti e studi sulla tradizione filosofia medievale 21 (2010), pp. 71-95.

Intertextuality and Intellectual Affiliations: The Case of Molla Fenari's Ontology. In: Kongressakten des Uluslararası Molla Fenari Sempozyumu. Bursa 2010, pp. 459-466.

*The Chapter ‘On Existence and Non-existence’ of Ibn Kammūna’s al-Jadīd fī l-Ḥikma: Trends and Sources in an Author’s Shaping the Exegetical Tradition on al-Suhrawardī’s Ontology. In: Avicenna and his Legacy, ed. Tzvi Langermann, Turnhout (Brepols) 2010, pp. 143-178.

Dogma und Jurisprudenz im Wissenschaftssystem von al-Ǧuwaynī und al-Ghazālī. In: The Claim of Truth in Religious Contexts, ed. Johannes Thon. Halle (Orientwissenschaftliche Hefte, Zentrum für interdisziplinäre Regionalstudien) 2010, pp. 37-50.

al-Amidi and Fakhr al-Din Razi: Two 13th-century approaches to philosophical Kalam. In: Uluslararası Seyfuddin Amidi Sempozyumu Bildiriler, ed. Ahmet Erkol, Abdurrahman Adak, Ibrahim Bor. Istanbul (Ensar Neşriyat) 2009, pp. 333-345.

Ibn Sina’s Epistle on the Essence of Prayer [& türkische Übs. von Fehrullah Terkan: İbn Sina’nın Risale fi Mahiyeti’s-Salatı]. In: Uluslararası İbn Sina Sempozyumu Bildiriler, ed. Mehmet Mazak, Nevzat Özkaya. Istanbul (İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları) 2009, pp. 171-192.

*Dissolving the Unity of Metaphysics: From Fakhr al-Dīn al-Rāzī to Mullā Ṣadrā al-Shīrāzī. In: Medioevo 32 (2007), pp. 139-197.

*Ibn Rushd’s Middle Commentary and Alexander’s Commentary in their Relationship to the Arabic Commentary Tradition on the De generatione et corruptione. In: Aristotele e Allesandro di Afrodisia nella tradizione araba. Ed. Cristina d’Ancona, Giuseppe Serra. (Subsidia Mediaevalia Patavina 3). Padua (Poligrafo) 2002, pp. 281-297.

Reviews:

M. Zonta: Saggio di lessicografia filosofica araba.In: OLZ 112 (2017).

N. el-Bizri (ed.): The Ikhwān al-Ṣafāʾ and their Rasāʾil. An Introduction. In: ZDMG 164 (2014).

R. Pourjavady: Philosophy in Early Safavid Iran. In: OLZ 107 (2012).

T. Koutzarova: Das Transzendentale bei Ibn Sīna. In: OLZ 107 (2012).

M. Rohe: Das Islamische Recht. In: Sehepunkte.de 10 (2010).

J. Montgomery, A. Akasoy (ed.): Islamic Crosspollinations: Interactions in the Medieval Middle East. In: Das Mittelalter. Perspektiven mediävistischer Forschung (2010).

T. Winter (ed.): The Cambridge Companion to Classical Islamic Theology. In: Sehepunkte.de 9 (2009).

P. Powers: Intent in Islamic Law. Motive and Meaning in Medieval Sunnī Fiqh. In: Sehepunkte.de 8 (2008).

A. Lane: A Traditional Muʿtazilite Qurʾān Commentary. The Kashshāf of Jār Allāh al-Zamakhsharī. In: Sehepunkte.de 8 (2008).

M.A. Khalidi: Medieval Islamic Philosophical Writings, Cambridge 2005. In: JAOS 127 (2007).

Hildebrandt, Th.: Neo-Muʿtazilismus? Intention und Kontext im modernen arabischen Umgang mit dem rationalistischen Erbe des Islam. In: Sehepunkte.de 7 (2007).

W. Madelung/T. Mayer: Struggling with the philosopher. A refutation of Avicenna’s Metaphysics (Review Essay: Some Remarks on the Basis of New Manuscript Evidence) In: JRAS (2005), pp. 89-93.

Y. Michot: Lettre au Vizir Abū Saʿd. In: Der Islam (2004).

S. Schmidtke: A Muʿtazilite Creed. In: OLZ (1998).

Detailed Biography:

ab 10/2010   

Lehrstuhl für Islamwissenschaft an der Universität Tübingen

2009/2010 Gastprofessur ERC-Projekt Theological Rationalism in the World of Medieval Islam, FU Berlin
2006-2009 wiss. Assistentin, MLU Halle
2004-2006 visiting research associate, Institute of Islamic Studies, McGill University/Montreal
2003-2006 Lise-Meitner-Habilitationsstipendium des Landes NRW
2001-2003 wiss. Mitarbeiterin Averrois Opera / RUB Bochum
1998-2000 Graduiertenkolleg “Der Kommentar in Antike und Mittelalter”, RUB Bochum
1990-96 Studium der Islamwissenschaft, Religionswissenschaft & diverser orientalischer Philologien in Wien, Berlin und Tübingen
* 1973 in Erlangen
   
2009 Habilitation, venia legendi in Arabistik und Islamwissenschaft (MLU Halle)
2001 Promotion im Fach Islamwissenschaft (RUB Bochum)
1996 M.A. Islamkunde/Vergl. Religionswissenschaft (Tübingen)