Institut für Medienwissenschaft

Expert*innen-Workshop "Bild-Diskursanalyse"

Expert*innen-Workshop Bild-Diskursanalyse der Nachwuchsforscher*innengruppe „Transkulturelle Öffentlichkeit und Solidarisierung in gegenwärtigen Medienkulturen“ am Lehrstuhl Prof. Dr. Tanja Thomas, Institut für Medienwissenschaft der Eberhard Karls Universität Tübingen, 17./18. Dezember 2015.

Die von der Hans-Böckler-Stiftung geförderten Nachwuchsforscher*innengruppe „Transkulturelle Öffentlichkeit und Solidarisierung in gegenwärtigen Medienkulturen“ lädt am 18. Dezember 2015 zu einem Expert*innen-Workshop Diskursanalyse am Lehrstuhl Prof. Dr. Tanja Thomas, Institut für Medienwissenschaft ein.

Der Workshop steht Studierenden, Doktorand*innen und Mitarbeiter*innen der Eberhard Karls Universität Tübingen offen. Aus organisatorischen Gründen bitten wir um vorherige Anmeldung. Interessierte melden sich bitte bis spätestens zum 15.12. per E-Mail bei lina.brinkspam prevention@uni-tuebingen.de.

Die Grundidee dieses Methoden-Workshops ist es, drei Nachwuchswissenschaftler*innen als Expert*innen einzuladen, die ihren jeweils eigenen Ansatz einer visuellen Diskursanalyse vorstellen, dabei Stärken, Schwächen und Herausforderungen zu diskutieren und in einer Art „Werkstattbericht“ das konkrete Vorgehen am Material zu veranschaulichen.

Die von uns eingeladenen Expert*innen beschäftigen sich mit Ansätzen der visuellen Repräsentation und Subjektivierung in transkulturellen Gesellschaften, der Visual History sowie der hegemonietheoretischen Analyse visueller Daten auseinander und werden diese anhand ihrer eigenen Projekte mit uns diskutieren. Die Gäste sind Silke Betscher (Uni Bremen), Felix Axster (TU Berlin) und Michael Walter (Uni Bremen).

Der Workshop startet mit einem gemeinsamen Abendessen um 20:00 Uhr bereits am Donnerstag, den 17. Dezember und endet am Freitag, den 18. Dezember nach einer Abschlussdiskussion um ca. 16:45 Uhr. Detaillierte Informationen werden angemeldeten Teilnehmer*innen zugesandt.


Das Programm des Workshops finden Sie hier.

Expert*innen-Workshop "Diskursanalyse"

Die von der Hans-Böckler-Stiftung geförderten Nachwuchsforscher*innengruppe „Transkulturelle Öffentlichkeit und Solidarisierung in gegenwärtigen Medienkulturen“ hat am 23. September 2015 zu einem Expert*innen-Workshop Diskursanalyse am Lehrstuhl Prof. Dr. Tanja Thomas, Institut für Medienwissenschaft eingeladen.


Der Workshop stand Studierenden, Doktorand*innen und Mitarbeiter*innen der Eberhard Karls Universität Tübingen offen. Grundidee dieses Methoden-Workshops war es, drei Nachwuchswissenschaftler*innen als Expert*innen einzuladen, ihren jeweils eigenen diskursanalytischen Ansatz vorzustellen, dabei Stärken, Schwächen und Herausforderungen zu diskutieren und in einer Art „Werkstattbericht“ das konkrete Vorgehen am Material zu veranschaulichen.

Als Expert*innen konnten drei Gäste gewonnen werden, die sich auf den Ansatz der Kritischen Diskursanalyse (KDA) und den Ansatz der Wissenssoziologischen Diskursanalyse (WDA) beziehen und diese jeweils anhand ihrer eigenen Arbeiten diskutieren werden.

Sara Madjlessi-Roudi (Hochschule Düsseldorf)

Sebastian Friedrich (Universität Duisburg-Essen)

André Biermann (Albert-Ludwigs-Universität Freiburg)

Nachwuchstagung

Am 25. und 26. Juni 2015 fand an der Universität Tübingen als Auftaktveranstaltung der Nachwuchsforscher*innengruppe die Nachwuchstagung „Kosmopolitisierung, Anerkennung, Solidarisierung? Zu den Potentialen transkultureller Öffentlichkeiten in Medienkulturen“ statt, für die Prof. Dr. Magdalena Nowicka (Humboldt Universität zu Berlin) sowie Prof. Dr. Radha Hegde (New York University) als Keynotes gewonnen werden konnten.

Im Fokus der Tagung stand die übergreifende Auseinandersetzung mit Ansätzen wie Transkulturalität sowie Kosmopolitismus und Konvivialismus. Insgesamt sechs Promovierende stellten ihre Projekte vor, die von sechs Respondents kommentiert wurden: Prof. Dr. Elke Grittmann (Leuphana Universität Lüneburg); Prof. Dr. Margreth Lünenborg (Freie Universität Berlin); Prof. Dr. Susanne Marschall (Universität Tübingen); PD Dr. Stefan Meier (Universität Tübingen); Prof. Dr. Tanja Thomas (Universität Tübingen); Prof. Dr. Martina Thiele (Universität Salzburg).

Zudem gab es Gelegenheit zum Austausch und der Vernetzung von Promovierenden untereinander und mit erfahrenen Wissenschaftler*innen via Roundtable und Diskussionsrunden.

Öffentliche Vorlesungen

am Donnerstag, den 25. Juni 2015 im Hörsaal in der Keplerstr. 2

On the analytical and normative dimensions of conviviality and cosmopolitanism

Beginn: 12:00 Uhr

Referent*innen: Prof. Dr. Magdalena Nowicka, Humboldt Universität Berlin; Dr. Tilmann Heil, Universität Konstanz

For some, cosmopolitanism as well as conviviality carry normative visions of the society, but they differ in many respects. Cosmopolitanism coined by the ancient philosophers pleads for a planetary order in which a man is a citizen of the world before being a citizen of a state. The Enlightenment thinkers defined it as a project of world peace rooted in the system of sovereign states. Today's cosmopolitanism is different from both, and it calls for responsibility and solidarity on a world scale, of individuals and states. Conviviality as suggested by Ivan Illich, urban scholars, and most recently the French intellectuals around Alain Caillé, conveys an optimal social setting and a new way of human cohabitation. These claims emerge out of a critique of the current capitalist, neo-liberal world order. Cosmopolitanism's normative foundations have been challenged more than a decade ago. Some authors, most prominently Ulrich Beck, promoted a complementary, socio-analytical understanding of cosmopolitanism. Yet while cosmopolitans as an analytical tool can explain certain identity outlooks and ethico-political practices that are discernible in a variety of social and institutional settings (Nowicka and Rovisco 2009), it is – we argue – insufficient to understand the complexity and dynamics of contemporary world. Instead, we propose 'conviviality' as an analytical concept of the social. As an analytical term, conviviality directs our attention to an in-between space of human co-presence in which people interact in ways that are beyond simplistic normative evaluation. This helps us to address the ambiguity that is characteristic of contemporary sociality, which people perceive as neither positive (desired) nor negative (rejected), but which they (re)create as a working consensus in order to maintain a sufficiently liveable ecology.

Theory as disturbance and feminist activism

Beginn: 18:30 Uhr

Referentin: Prof. Dr. Radha S. Hegde, New York University

The transformatory potential of theory and its close alignment to activism have historically been central to feminist scholarship. Feminist theoretical interventions have long interrupted canonical continuities in order to make gender visible, advocated for feminist methodologies, insisted on gendering archives of knowledge and challenged the epistemological bases of disciplines. The vision of feminist futures and democratic participation was the inspiration to politicize theoretical practice and make it relevant to the world outside. To postcolonial feminist, the goal of decentering the Eurocentrism of feminist theory, claiming intellectual and political space for voices of difference was paramount. As local worlds are being redefined by the global economy and the explosive growth of communication technologies and social media, new forms of visibility and invisibility frame the subject of gender politics and feminism.

Theory in feminism has been about creating disturbances, both laterally and longitudinally, as Joan Scott has reminded us. In order to make provocative disturbances, and fulfill its role of radical critique, feminists have worked from the premise that theory has to reflect the materialities of everyday life. The politics and performance of gender and sexuality are deeply implicated in the mediated environments of globalization. In the neoliberal context, feminism is everywhere and nowhere. Hypervisible in its consumerist incarnation as individual empowerment, theory is now the the old left leaning dinosaur of the academy, without the lightness of being to play with the neoliberal versions of woman power. How are articulations of community, a civic imaginary, and feminist politics inflected by the conjuncture of the neoliberal economy and the rapid possibilities of social media ? With the installation of a market-friendly feminism, the neoliberal economy has coopted and commodified feminist language without the politics and very clearly demarcated the feminism not required.

While the global media with their NeoOrientalist optics, harped endlessly on the backwardness of India’s regressive mindset, protestors on Raisina Hill and Jantar Mantar and in cities all over India, made gender issues in India the number one ‘trending’ issue worldwide . While this is not a singular reason for celebration, as social media would like us to believe, we do need to view the protest and protestors as representative of the paradigmatic shifts that are taking place in the politics of gender and its mediated articulations in India and worldwide. A sense of publicness about gender violence was created through a new culture of entrepreneurial social organizing among the sizable digitally connected, urban middle class of India. The protestors found support worldwide through staggering likes and mouse clicks. Where does theory stand given the activism around sexual violence which both privileges the individual and evokes a language of universality ? What is the relationship and labor of practicing theory with new (and dubious) partnerships in order to continue to create and understand feminism as political disturbance ?