Fachbereich Biologie

Aktuelles

ZEIT Podcast zum Morgenmuffel mit Prof. Randler

https://www.zeit.de/entdecken/2024-03/aufstehen-morgen-routine-ratgeber-podcast

 

Spaziergang im Arboretum 2024 – Erneut Studienteilnehmende gesucht

Naturerleben, Biodiversität und Wohlbefinden, gehört das zusammen? Und woran liegt es, dass es uns in der Natur besser geht? Dies haben wir schon letztes Jahr im Arboretum untersucht und wollen wir nun erweitert testen.

Hierzu werden die Teilnehmenden zu Beginn einen kurzen Fragebogen ausfüllen und darauffolgend einen kleinen Rundgang durch das Arboretum machen (Dauer ca. 30min). Davor und danach wird eine Speichelprobe für das Stresshormon Cortisol entnommen (diese führen Sie selbst durch) und der Blutdruck sowie die Herzfrequenz gemessen. Nach dem Spaziergang wird ein weiterer Fragebogen ausgefüllt. Das Ausfüllen der beiden Fragebögen dauert ca. 5-10 Minuten, insgesamt sollten Sie für die Studie etwa 1h Zeit einplanen.

Als Kompensation für die Teilnahme werden insgesamt 50 Vogel-Bestimmungsbücher (Dierschke, Welcher Vogel ist das; Preis ca. 15 €) verlost.

Wenn Sie an einer Teilnahme interessiert sind, geht es hier zur Anmeldung:

https://terminplaner6.dfn.de/b/e2a434af0b888dfb3ccc6a5e9dd5aca6-726643

Wir würden uns freuen, wenn wir Ihr Interesse für die Studie wecken konnten und Sie einer Teilnahme zustimmen. Sollten Sie noch Fragen haben, setzen Sie sich jederzeit gerne mit uns in Verbindung.

Die Teilnahme an der Studie ist freiwillig. Sie können jederzeit und ohne Angabe von Gründen die Teilnahme beenden, ohne dass Ihnen daraus Nachteile entstehen. Die im Rahmen dieser Studie erhobenen Daten und persönlichen Mitteilungen werden vertraulich behandelt. Die Erhebung Ihrer persönlichen Daten erfolgt vollständig anonym. Die anonymen Daten werden mindestens 10 Jahre gespeichert.

Spielen für die Wissenschaft

Wir freuen uns sehr, dass Sie sich für eine Teilnahme an unserer Studie interessieren.

Erhöht sich durch das Spielen von (Brett-)Spielen ganz nebenbei unsere Artenkenntnis? Dieser Frage möchten wir im Rahmen unserer Studie nachgehen.

Hierzu sollen Sie zu Beginn einen kurzen Fragebogen ausfüllen. Anschließend dürfen Sie ein Spiel auf einem Tablet spielen (ca. 40 Minuten). Nach dem Spiel bitten wir Sie erneut einen Fragebogen auszufüllen. Die Teilnahme an der gesamten Studie dauert circa 90 Minuten.


https://terminplaner6.dfn.de/de/b/0457e7cfdb0782afbace75dfeeba466e-749879
 

 

 

 

Abschlussarbeiten

siehe Ilias: https://ovidius.uni-tuebingen.de/ilias3/ilias.php?ref_id=4342402&cmdClass=ilrepositorygui&cmdNode=z0&baseClass=ilrepositorygui.

 

Birds in our lives - bird diversity and well-being/health

In this large scale research project, we study the value of birds and bird diversity on health and well-being with an array of methods, such as large field surveys (in birds and people), small scale lab and outdoor experiments by applying a variety of techniques, like subjective and objective methods (actigraphy, saliva sampling, HRV and others). We address differences in humans, places, and species traits.

Birding / Birdwatching as a serious leisure activity

Further studies are concerned with birdwatchers or birders, people spending a considerable amount of time outdoors, watching and documenting birds. Not just a leisure activity, but it also retrieves valuable data for citizen science projects. We aim at becoming an established research group for this topics and shed light on the many people interested in this topic to unveil the positive aspects of birds and birding.

Some blokes may ask: "Ja ist das denn überhaupt Biologiedidaktik?". Yes - it is concerned with a biological content, deals with learning (intentionally or not, informal, incidental), and motivational aspects. In fact, people spent most of their lifetime out of school, and even during school years, leisure activities seems somtimes more interesting/relevant.

Still analyzing data from our

1) large scale study of >2,000 German speaking birders

2) more specialized study on >500 birders with a focus on motivational aspects with Dr. Großmann https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/biologie/forschung/arbeitsgruppen/zoo_did/team/grossmann/

3) ongoing with our colleagues from Australia, Dr. Mylène Dutour & Dr. Mandy Ridley from UWA; https://research-repository.uwa.edu.au/en/persons/mandy-ridley

 

See our recent papers, follow us on twitter: @christophrandl1

Published studies

Our latest paper in Anthrozoös shows that advanced birders prefer small, shy, dull and rare species

This seems important for nature conservation and needs a more thorough discussion which species can serve as flagships for conservation - it might not be always the colorful, large ones - it depends on audience

https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/eco.2021.0062

This study shows that birders gain restorative benefits from their leisure activity, and psychological commitment is the most important factor - not skill or knowledge.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S266662272200017X

Many birders love to participate in a Big Day or a birdrace / birdathon. We showed, that it is mostly a social motivation, followed by reputation, and then skill/knowledge.

https://www.nature.com/articles/s41599-022-01062-2

This study analysed the "trigger" events and reasons why people started birding as a leisure activity. Social influence, nature experience, and bird-centered triggers were the most common reasons. However, the importance of social influence decreased during the last decades.

https://www.mdpi.com/1660-4601/18/24/13142

Here, we showed that sentiments (feelings) became more negative in the second wave of the pandemic. We compared sentiments given by birders during the first wave and the second wave of the lockdown measures.

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10871209.2021.1993385

In this study, we follow the three-dimensional model of nature-related outdoor leisure motivation based on Decker et al. (1987): social, achivement-orientation and appreciation.

https://www.mdpi.com/2673-6004/2/3/18 :

This segmentation study revealed three consistent clusters of birder types (novice/casual, intermediates, and specialists)

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S235198942100130X

Citizen scientists, users of the ornitho-portal, score higher in specialization scores and knowledge - this adds to the reliability of such citizen science projects. Further, there seems a self-selection process: people first start birding, and after having gained (substantial) experience start contributing data to these platforms.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fevo.2021.727719/full

We need more women and younger people as leaders in birding, University degree is not important for guiding birdwalks - what counts is field experience that can be gained by anybody.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jsr.13372

Birders sleep different - no differences to non-birders on week days and weekend days, but getting up earlier on birding days, the difference becomes larger the more specialized (or 'keen') the birders are. This is the first study challenging the reverse social jetlag concept in leisure activities.

https://peerj.com/articles/8673/#supp-1

Are owls watching owls? Chronotype-analysis of birders and their preferred species. Supposed that human evening owls may prefer bird owls as study objects.

https://www.mdpi.com/1660-4601/17/19/7310

SARS-CoV-2 changed also birding habits

 

Ranking #1 in GoogleScholar Topic "Biology Education"

https://scholar.google.com/citations?view_op=search_authors&hl=en&mauthors=label:biology_education

Februar 2019

Prof. Randler in der Fernsehserie 1,2 oder 3 mit ELTON

https://tv.de/sendung/1-2-oder-3/1-2-oder-3,1040537237/

5.6.2018
Der SWR berichtet in seiner TV-Sendung "natürlich!" über das Spitzbergprojekt:

https://www.swr.de/natuerlich/die-ganze-sendung-natuerlich-vom-5/-/id=100810/did=21810470/nid=100810/1dwm2sr/index.html

Ab etwa Minute 16 wird über das Projekt berichtet, ab Minute 22:17 wird über die Kamerafallen berichtet.
Wir nehmen teil am Spitzbergprojekt von Prof. Dr. Thomas Gottschalk, Erfassung von Säugern mit Kamerafallen.

https://www.hs-rottenburg.net/die-hochschule/ansprechpersonen/professorinnen/prof-dr-thomas-gottschalk/?L=0

Die Didaktik der Biologie ist am Wissenschaftscampus Tübingen beteiligt.

https://www.iwm-tuebingen.de/www/de/forschung/forschungsbereiche/AG9/index.html

Mit unserem Poster zu den Wildtierkameras haben wir auf der 150. Tagung der Deutschen Ornithologen-Gesellschaft in Halle (Saale) den Posterpreis gewonnen.

Zitationsanalyse zum Chronotyp:
http://www.uni-tuebingen.de/en/research/core-research/lead-graduate-school-and-research-network/news-and-events/news/newsfullview-aktuell/article/randler-haeufigster-erstautor.html