Prof. Dr. Horst Tonn

Professor

Horst Tonn received his Ph.D. from the Free University Berlin with a dissertation on Chicano Literature. His major research interests are Hispanic American literature and culture, documentary (writing, film, photography), cultural globalization, media representations of war, social movements and civil rights issues. Before he came to Tübingen in 1996, he taught at the Universities of Mainz/Germersheim, Duisburg and Erlangen. He was a research fellow at Harvard Univ. and at the Univ. of California/Irvine and he was visiting professor at California State Univ./Fullerton, the Univ. of Maryland and at Poone Univ. in India. His major publications are: Zeitgenössische Chicano-Erzählliteratur in englischer Sprache: Autobiographie und Roman (Frankfurt/M., 1988); Wahre Geschichten. Die amerikanische Dokumentarliteratur im 20. Jahrhundert (Essen, 1996); Kriegskorrespondenten: Deutungsinstanzen in der Mediengesellschaft. Ed. with Barbara Korte (Wiesbaden, 2007);  Amerikanisierung – Globalisierung. Transnationale Prozesse im europäischen Alltag. Ed. with Ute Bechdolf and Reinhard Johler (Trier, 2007); Von Selma bis Ferguson – Rasse und Rassismus in den USA. Ed. with Michael Butter and Astrid Franke (Bielefeld, 2016).

 

Address:   

Eberhard Karls Universität Tübingen

English Department
American Studies Program
Wilhelmstr. 50
72074 Tübingen
Germany


Office: Room 563
Phone: (+49)(0)7071-29-74833
Fax: (+49)(0)7071-29-5132
Email: horst.tonn[at]uni-tuebingen.de

 

EXAMINATION AUTHORIZATION:

 

ZP (as part of the PS II Literature), B.A., M.A., Magister, Staatsexamen, Promotion

 

PUBLICATIONS:

 

BOOKS:


Wahre Geschichten. Die amerikanische Dokumentarliteratur im 20. Jahrhundert. Essen: Blaue Eule, 1996.


Hispanic Groups in the USA - Lehrerheft. Berlin: Cornelsen, 1992.


Zeitgenössische Chicano-Erzählliteratur in englischer Sprache: Autobiographie und Roman. Frankfurt am Main: Peter Lang, 1988.

 

EDITED BOOKS:

 

With Michael Butter and Astrid Franke. Von Selma bis Ferguson: Rasse und Rassismus in den USA. Bielefeld: Transcript, 2016.


Barbara Korte, Horst Tonn Hg.: Kriegskorrespondenten: Deutungsinstanzen in der Mediengesellschaft. Wiesbaden: VS, 2007.


Ute Bechdolf, Reinhard Johler, Horst Tonn Hg.: Amerikanisierung - Globalisierung: Transnationale Prozesse im europäischen Alltag. Trier: WVT, 2007.


Hispanic Groups in the USA. Berlin: Cornelsen, 1992.

 

ARTICLES:

 


"Across Many Boundaries: Juan Bruce-Novoa and International Chicano Studies." Eds. Juanita Luna Lawhn, Gilliam Burton, and Juan Rodriguez. Voices: San Antonio College Multicultural Journal VI (2012): 56-71.


"Ethnic Interventions: Hollywood Film and the New Multiculturalism." American Multiculturalism and Ethnic Survival. Eds. Renate von Bardeleben, Sabina Matter-Seibel, and Klaus H. Schmidt. Frankfurt am Main: Lang, 2012. 197-214.


"Mediating War: The Cultural Work of War Correspondents in the Iraq War of 2003." The American Experience of War. Ed. Georg Schild. Paderborn: Schöningh, 2010. 275-286.


"Medialisierung von Kriegserfahrungen." Kriegserfahrungen - Krieg und Gesellschaft in der Neuzeit: Neue Horizonte der Forschung. Hg. Georg Schild und Anton Schindling. Paderborn: Schöningh, 2009. 109-134.


Artikel zu: Saul Bellow: Dangling Man, The Victim, Seize the Day, The Adventures of Augie March, Henderson, The Rain King, Humboldt's Gift, Mr. Sammler's Planet, Herzog; James Baldwin: Another Country, Giovanni's Room, Go Tell It On the Mountain, The Fire Next Time; Langston Hughes: Laughing To Keep from Crying, Not Without Laughter, Tambourines to Glory; Thomas Wolfe: "Das Romanwerk." Kindlers Literatur Lexikon. Hg. Heinz Ludwig Arnold. Stuttgart: J. B. Metzler, 2009; 3. völlig neu bearbeitete Auflage.


"Die Gegenwart der Vergangenheit: Der Erste Weltkrieg im amerikanischen Film nach 1945." Der Erste Weltkrieg im Film. Hg. Rainer Rother und Karin Herbst-Meßlinger. München: Edition Text und Kritik, 2009. 256-272.


"Der Erste Weltkrieg im amerikanischen Spielfilm." Der Erste Weltkrieg in der populären Erinnerungskultur. Hg. Barbara Korte, Sylvia Paletschek und Wolfgang Hochbruck. Essen: Klartext, 2008. 169-182.


"Wie wird Krieg erzählt? Rock and Roll als Deutungsschema in amerikanischen Kriegsreportagen zwischen Vietnamkrieg und Irakkrieg." Kriegskorrespondenten: Deutungsinstanzen in der Mediengesellschaft. Hg. Horst Tonn und Barbara Korte. Wiesbaden: VS, 2007. 287-304.


gemeinsam mit Barbara Korte "Einleitung." Kriegskorrespondenten: Deutungsinstanzen in der Mediengesellschaft. Hg. Horst Tonn und Barbara Korte. Wiesbaden: VS, 2007. 9-16.


"Hip-Hop - Zur Adaption schwarz-amerikanischer Jugendkultur in Deutschland." Amerikanisierung - Globalisierung: Transnationale Prozesse im europäischen Alltag. Hg. Horst Tonn, Ute Bechdolf und Reinhard Johler. Trier: WVT, 2007. 49-63.


gemeinsam mit Ute Bechdolf und Reinhard Johler "Einleitung." Amerikanisierung - Globalisierung: Transnationale Prozesse im europäischen Alltag. Hg. Horst Tonn, Ute Bechdolf and Reinhard Johler. Trier: WVT, 2007. 1-8.


"Amerikanistik." Metzler Lexikon Literatur. Hg. Dieter Burdorf, Christoph Fasbender und Burkhard Moennighoff. Stuttgart: Metzler, 2007. 18f.


"'Ich berichte, was meine Augen sehen.' Kriegskorrespondenten als Deutungsinstanzen im Irakkrieg 2003." Zeichen des Krieges in Literatur, Film und den Medien. Hg. Stephan Jaeger und Christer Petersen. Kiel: Ludwig, 2006. 35-58.


"Rap Music in Germany: How Ethnic Culture Travels." Sites of Ethnicity: Europe and the Americas. Eds. William Boelhower, Rocío G. Davis and Carmen Birkle. Heidelberg: Winter, 2004. 271-86.


"Visual Images of War in Early American Film." Media Cultures. Eds. William Urricchio and Susanne Kinnebrock. Heidelberg: Winter, 2004. 143-52.


"Cultural Studies." Literaturwissenschaft in Theorie und Praxis. Hg. Ralf Schneider. Tübingen: Narr, 2003. 241-64.


"Hispanic Film in the United States: The Last Two Decades." U.S. Latino Literatures and Cultures. Eds. Francisco A. Lomelí and Karin Ikas. Heidelberg: Winter, 2000. 71-80.


"James Agee"; "Norman Mailer"; "Tom Wolfe"; Oscar Zeta Acosta"; "Rudolfo A. Anaya"; "Rolando Hinojosa-Smith"; "Tomás Rivera"; "John Rechy"; "Julia Alvarez"; "Dagoberto Gilb"; "Abraham Rodriguez"; "Judith Ortiz Cofer"; "Oscar Hijuelos." Metzler Lexikon Amerikanischer Autoren. Hg. Bernd Engler und Kurt Müller. Stuttgart: Metzler, 2000.


"History's Remains: Performative Appropriations of the Past in the Short Fiction of Dagoberto Gilb." Re-Visioning the Past: Historical Self-Reflexivity in American Short Fiction. Eds. Bernd Engler and Oliver Scheiding. Trier: WVT, 1998. 383-90.


"Crime and Punishment as Merchandise: The Cases of Truman Capote and Norman Mailer." American Popular Culture at Home and Abroad. Eds. Lewis Carlson and Kevin B. Vichcales. Kalamazoo: Western Michigan University Press, 1996. 329-44.


"'In America, and yet Never to Be in America': Symbolische Welten der Andersartigkeit in der Literatur der Mexiko-Amerikaner." Wirkungen Von Migrationen Auf Aufnehmende Gesellschaften. Hg. Hans Hopfinger und Horst Kopp. Neustadt an der Aisch: Verlag Degener & Co., 1996. 109-17.


"Making Sense of Contemporary Reality: The Construction of Meaning in the Nonfiction Novel." Historiographic Metafiction in Modern American and Canadian Literature. Eds. Bernd Engler and Kurt Müller. Paderborn: Schöningh, 1994. 197-208.


"Plain Talk as Literature: Oral History in the United States." Popular Culture in the United States. Eds. Peter Freese and Michael Porsche. Essen: Blaue Eule, 1994. 399-418.


"Bless Me, Ultima: Fictional Response to Times of Transition." In Aztlan, 18, 1 (Spring 1987), 59-68. Repr. in: Cesar A. Gonzales-T., Ed., Rudolfo A. Anaya: Focus On Criticism (La Jolla, Calif.: Lalo Press, 1990), pp. 1-12. Repr. in: Alan West, Ed., Latino and Latina Writers (Gale Group, 2004).


"Fiction and Politics in Acosta's the Revolt of the Cockroach People." Missions in Conflict. Ed. Renate von Bardeleben. Tübingen: Gunter Narr, 1986. 159-202.