Tübingen Center for Digital Education

Jana Kemmler

Jana Kemmler has been a research associate at the Tübingen School of Education since January 2023 and has been working for the Tübingen Center for Digital Education (TüCeDE) since May. Her work focuses on media education, media ethics and digitialization. She is a member of the research group of Prof. Dr. Andreas Lachner.

 

since 10/2023
Associate member of the LEAD research network
since 05/2023
PhD student and research associate at TüCeDE

Tübingen Center for Digital Education (TüCeDE)

since 01/2023
Research assistant at the Tübingen School of Education (TüSE) and at TüDiLB

Project Digitalization in Teacher Education Tübingen (TüDiLB).
Center for Research and Transfer.

A cooperation between the University of Tübingen and the Leibniz Institute for Knowledge Media.

2022
Master of Education Philosophy/ Ethics, Latin

University of Tübingen

2022
Bachelor of Education Philosophy/ Ethics, Latin

University of Tübingen

2021 - 2022
Student/research assistant at the Chair of Latin

University of Tübingen

2019-2022
Student Research Assistant at the Tübingen School of Education (TüDiLB)

University of Tübingen

Contributions and publications

Scientific contributions

Kemmler, J., & Volck, S. (2024, June). KI im schulischen Kontext kritisch reflektieren. KI-Fachtag des Zentrums für Schulqualität und Lehrerbildung (ZSL) Baden-Württemberg, Regionalstelle Tübingen. Tübingen. [Lecture]

Kemmler, J. (2024, April). Supporting Learning Processes of Critical-reflexive AI Literacy. Retreat of the LEAD (Learning, Educational Achievement, and Life Course Development) Graduate School & Research Network. Bad Boll. [Lecture]

Kemmler, J., Wagner, S., Backfisch, I., & Lachner, A. (2024, April). What works best? – Supporting pre-service teachers’ critical reflexive AI Literacy. Retreat of the LEAD (Learning, Educational Achievement, and Life Course Development) Graduate School & Research Network. Bad Boll. [Poster]

Capparozza, M. , Wagner, S., Backfisch, I., Scheider, J.,  Kemmler, J. & Andreas Lachner (2024, March). Kommt es auf die Expertise an? Unterschiede zwischen Lehrkräftebildenden und Lehramtsstudierenden in der Verarbeitung und Akzeptanz von online für die Bildungspraxis aufbereiteten Forschungsergebnissen. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Potsdam. [Lecture]

Kemmler, J., Wagner, S., Backfisch, I., & Lachner, A. (2023, December). What works best? – Supporting pre-service teachers’ critical reflexive AI Literacy. Digital Education Day 2023 of the Tübingen Center for Digital Education (TüCeDE). Tübingen. [Poster]

Kemmler, J. , & Lachner, A. (2023, November). Kritisch-reflexive KI-Kompetenz im schulischen Kontext. Science & Innovation Days 2023. Institut für Wissensmedien (IWM). Tübingen. [Poster]

Kemmler, J. (2023, September). Homo ludens 2.0. Den AcI in einer gamifizierten Lernumgebung kennenlernen. (Digitale) Chancen für den Lateinunterricht. Tagung des Seminars für Griechische und Lateinische Philologie der Universität Freiburg. Freiburg. [Lecture]

Kemmler, J. (2023, June). Technik & Ethik. Wissensintegration in Lernprozessen zu Künstlicher Intelligenz. KI-Fachtag des Zentrums für Schulqualität und Lehrerbildung (ZSL) Baden-Württemberg, Regionalstelle Tübingen. Tübingen. [Poster]

Science communication

Karki, I., Kemmler, J., Dreier, L. & Stieler, C. (2024, January). Revolution der Bildung?! Wie verändert die künstliche Intelligenz das Bildungssystem? Volkshochschule Reutlingen. Reutlingen. [Lecture]

Wagner, S., Kemmler, J. & Wille, E. (2023, November). Welche Spuren hinterlasse ich im Internet? Digitale Schüler:innendaten und Privatsphäre im Kontext von Schule und Unterricht. Wissenschaft begeistert. Isolde-Kurz-Gymnasium Reutlingen. Reutlingen. [Lecture]

Supervised theses

Melcharick, Jennifer (2023). Sensibilisierung von Schülerinnen und Schülern für gesellschaftliche Chancen und Risiken Künstlicher Intelligenz. [Co-supervision with Prof Dr Andreas Lachner]