Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology

Tosca Daltoè

Tosca Daltoè is a research scientist at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology and the Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW). Her research focuses on how observers perceive and assess teaching quality in classroom videos. This research contributes to understanding how classroom videos can be used profitably in teacher education and teaching-quality research.

 

Publications

Journal Articles

  • Daltoè, T., Ruth-Herbein, E., Brucker, B., Jaekel, A.-K., Trautwein, U., Fauth, B., Gerjets, P., & Göllner, R. (2024). Immersive insights: Unveiling the impact of 360-degree videos on preservice teachers’ classroom observation experiences and teaching-quality ratings. Computers & Education, 213, 104976. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104976

 

Practical Contributions

  • Maier, J. L., Philipp, J., Panetta, T., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2022). Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen. Pilotierung des Instrumentariums und des Qualifizierungskurses: Ergebnisse der wissenschaftlichen Begleitung. Stuttgart: Institut für Bildungsanalysen Baden-Württemberg (IBBW).
  • Maier, J. L., Panetta, T., Philipp, J., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2021). Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen. Präpilotierung und Validierung: Erste Ergebnisse der wissenschaftlichen Begleitung. Stuttgart: Institut für Bildungsanalysen Baden-Württemberg (IBBW).
  • Panetta, T. (2019). Transfer bedeutet nicht, der Praxis wissenschaftliche Erkenntnisse aufzudrücken. LEAD.schule. https://lead.schule/blog/transfer-bedeutet-nicht-der-praxis-wissenschaftliche-erkenntnisse-aufzudruecken/

Conference contributions

  • Daltoè, T., Maier, J. L., Ruth-Herbein, E., Jaekel, A.-K., Göllner, R., Trautwein, U. & Fauth, B.(2023, 23. August). Classroom observation ratings of teaching quality – an investigation of a teacher training [Vortrag]. 20th Biennial EARLI Conference, Thessaloniki, Griechenland.
  • Daltoè, T., Ruth-Herbein, E., Jaekel, A.-K., Fauth, B., Trautwein, U. & Göllner, R. (2023, 30. Mai). Right in the middle instead of just watching – comparing classroom observation in 360-degree and traditional classroom videos [Vortrag]. QUINT Conference, Espoo, Finnland.
  • Philipp, J., Daltoè, T., Maier, J. L., Ruth-Herbein, E., & Fauth, B. (2023, 02. März). Geskriptete Unterrichtsvideos: Wahrnehmung von Authentizität und Unterrichtsqualität des inszenierten Unterrichts bei der Videoproduktion aus Sicht der Beteiligten. [Vortrag]. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.
  • Daltoè, T., Ruth-Herbein, E., Jaekel, A.-K., Fauth, B., Trautwein, U. & Göllner, R. (2023, 28. Februar). Mittendrin statt nur dabei – Wie unterscheiden sich das Unterrichtserleben und die Unterrichtsqualitätsratings von Lehramtsstudierenden am PC und in einer Virtual-Reality-Umgebung? [Vortrag]. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.
  • Panetta, T., Göllner, R., Ruth-Herbein, E., Maier, J. L., Jaekel, A.-K., Trautwein, U. & Fauth, B. (2022, 08. Juni). Achieving high-quality observation ratings of teaching quality – investigation of a newly developed classroom observation instrument. [Vortrag]. QUINT Conference, Hveragerði, Island.
  • Maier, J. L.*, Panetta, T.*, Ruth-Herbein, E., & Fauth, B. (2022, 09. März). Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen: Ergebnisse zur Implementation und psychometrischen Güte des Instrumentariums. [Vortrag]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Online.
  • Maier, J. L.*, Philipp, J.*, Panetta, T., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2021, 09. Dezember). Unterrichtsentwicklung durch den Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen – Instrument zur formativen Einschätzung der Unterrichtsqualität [Vortrag]. 30. EMSE-Tagung, Online.
  • Panetta, T., Maier, J. L., Philipp, J., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2021, 09. Dezember). Validierung des Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen. [Vortrag]. 30. EMSE-Tagung, Online.

Organized Symposia

  • Bönte, J. & Daltoè, T. (2023, 02. März) Potenziale geskripteter Unterrichtsvideos für die Lehrkräftebildung. Symposium auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.
  • Daltoè, T. & Göllner, R. (2023, 28. Februar) Unterrichtserleben in Virtual Reality als Chance für die Lehrkräftebildung. Symposium auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.

Curriculum Vitae

Since 10/2021
Research Scientist and Doctoral Candidate

Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tübingen / Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW)

Since 09/2021
Associated Membership

LEAD Graduate School & Research Network, University of Tübingen

10/2018 – 09/2021
Master of Science (Education Science and Psychology)

University of Tübingen

09/2020 – 06/2021
Student Research Assistant

Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW)

10/2019 – 10/2020
Student Research Assistant

Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tübingen

09/2019
Internship

Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW)

12/2018 - 06/2019
Internship

Genius, STEM-education initiative of Daimler AG

01/2017 – 09/2018
Student Research Assistant

Quality Management of Teaching, Medical Faculty, University of Heidelberg

10/2015 – 09/2018
Bachelor of Science (Psychology)

University of Heidelberg