Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology

Nora Fröhlich

Nora Fröhlich is a doctoral candidate in Empirical Educational Research at the Hector Research Institute and a consultant for standards development and science transfer at the Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW).

Her research interests include implementation research, professionalization of teachers (teacher training), and science transfer. In her research she focuses on questions of transfer, implementation research as well as the quality of teacher training. Since she works at the IBBW, her research is situated in the context of data-driven quality development, in which the collaboration of science, practice, and administration is particularly important. In mydissertation at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, she would like to examine my research projects in the context of practice, administration and science with state of the art scientific methods.

She is also part of LEAD where she values the interdisciplinary and international network of researchers. She is convinced that she will benefit from the structured doctoral program and feedback on her research.

Publications

Journal article with peer-review

  • Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B., (in Druck). Gestaltung und Evaluation von webbasierten Lehrkräftefortbildungen: Ein Systematic Review. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.

Practice-oriented contributions

Chapters in edited volumes

  • Ruth-Herbein, E., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2022). Interventionen zur Schul- und Unterrichtsentwicklung in Baden-Württemberg: Ansätze zur Verbesserung von Transferprozessen. In N. McElvany, C. Lepper, M. Becker, H. Gaspard & F. Lauermann (Hrsg.). Schulische Intervention: Wie kann Wissenschaft-Praxis-Transfer gelingen? (S. 63-80). Waxmann Verlag.
  • Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2021). Wie können webbasierte Formate dazu beitragen, die Zusammenarbeit in Lehrkräftefortbildungen zu stärken? Empirische Ergebnisse aus einem Systematic Review. In C. Maurer, K. Rincke, L. Holzäpfel und F. Lipowsky (Hrsg.): Wie viel Wissenschaft braucht die Lehrerfortbildung – Arbeitsbündnisse im analogen und virtuellen Raum (S. 88–91). Regensburg: Universität Regensburg. http://dx.doi.org/10.25656/01:23404

Conference papers

  • Fröhlich, N., Dehmel, A., Fauth, B., Jambor-Fahlen, S. & Souvignier, E. (2022, 22.09.). Herausforderungen und Erfolgsfaktoren bei der Leseförderung leseschwacher Schülerinnen und Schülern – Ein Werkstattbericht. In S. N. T. Vogel, J. Stang-Rabrig & N. McElvany (Chairs), Institutionelle und individuelle Faktoren für den Schulerfolg in multikulturellen Klassenzimmern [Symposium]. AEPF Tagung, Stuttgart.
  • Fröhlich, N., Yilmaz-Wörfel, S., Jambor-Fahlen, S., & Knips, C. (2022, 19.09.). „Die Textprofis“ – Konzept und Umsetzung eines Schreibstrategietrainings. 24. Symposion Deutschdidaktik, Wien.
  • Yilmaz-Woerfel, S., Jambor-Fahlen, S., Fröhlich, N., Knips, C. (2022, 21.06.). Concept and implementation of an evidence-based writing strategy training. SIG Writing, Umeå University
  • Capparozza, C., Fröhlich, N., Dehmel, A., Fauth, B. (2022, 10.03.). Gestaltung und Evaluation webbasierter Lehrkräftefortbildungen: Ein Systematic Review [Posterpräsentation]. 9. GEBF Tagung, Bamberg/online.
  • Dumont, H., Decristan, J., Fauth, B., Fröhlich, N., Jaekel, A.-K., Ohl, S., & Shterbani, E. (2022, 10.03.). Die empirische Erfassung von adaptivem Unterricht – Herausforderungen und Lösungsansätze. In R. Göllner, H. Dumont & A.-K. Jaekel (Chairs), Differentielle Unterrichtseffekte und adaptiver Unterricht [Symposium]. 9. GEBF Tagung, Bamberg/online.
  • Fröhlich N., Dehmel, A., Jambor-Fahlen, S., Souvignier, E., & Fauth, B. (2022, 09.03.). Implementation und Evaluation einer wissenschaftsbasierten Lese und Schreibförderung [Einzelbeitrag]. 9. GEBF Tagung, Bamberg/online.
  • Fröhlich, N., Dehmel, A.,  Souvignier, E. &  Fauth, B. (2021, 02.10). Computergestützte Lernverlaufsdiagnostik als Tool für Unterrichtsentwicklung und für die Evaluation. ZSL Digitalkongress (online).
  • Fröhlich, N., Jambor-Fahlen, S.,  Dehmel, A. & Fauth, B. (2021, 02.10.). Mediengestützte Förderung von Schreib- und Lesekompetenzen: Evaluation des Pilotprojekts Textprofis. ZSL Digitalkongress (online).
  • Ruth-Herbein, E., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2021, 30.09.). Interventionen zur Schul- und Unterrichtsentwicklung in Baden-Württemberg. 5. IFS-Bildungsdialog, Dortmund (online).
  • Fröhlich, N., Capparozza, M., Dehmel, A. & Fauth, B. (2021, 22.09.). Online Lehrkräftefortbildungen evaluieren und gestalten: Ergebnisse eines Systematic Reviews. digiGEBF Thementagung: Digitalisierung im Bildungsbereich (online).
  • Fröhlich, N., Dehmel, A., Jambor-Fahlen, S., Souvignier, E. &  Fauth, B. (2021, 09.09.). Implementation and evaluation of a reading and writing program for secondary students. European Conference on Educational Research (ECER), Genf (online).
  • Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2021, 16.03.). Wie können webbasierte Formate dazu beitragen, die Zusammenarbeit in Lehrkräftefortbildungen zu stärken? Empirische Ergebnisse aus einem Systematic Review. Tagung „Wie viel Wissenschaft braucht Lehrerfortbildung? Arbeitsbündnisse im analogen und virtuellen Raum“ (online). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.15089.81761
  • Capparozza, M., Fröhlich, N., Dehmel, A. & Fauth, B. (2020, 10.12.). Gestaltung von webbasierten Lehrerfortbildungen: Ein Systematic Review. ZfE-Forum, Hamburg (online).

Workshops

  • Fröhlich, N., Philipp, J., Norwig, K. & Petsch, C., (2021). Implementation von pädagogischen Innovationen in die Bildungspraxis – Nutzen und Nutzung von Daten. 30. EMSE-Tagung (Online Konferenz, 09.12.21).
  • Fröhlich, N. (2021, 20.07.). Webbasierte Fortbildungen gestalten: wissenschaftliche Erkenntnisse als Anstöße für die Praxis? IBBW - Wissenschaft im Dialog (online).

Curriculum Vitae

since 12/2022
Associated member

at the LEAD Graduate School & Research Network at University of Tübingen

since 11/2022
Doctoral student in the field of empirical educational research

at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology at University of Tübingen

since 10/2020
Officer for the development of standards and science transfer

at the Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW)

2018-2020
Master of Science in Empirical educational research and educational psychology

at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology at University of Tübingen

2019-2020
Research assistant

at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology at University of Tübingen

2016
Semester abroad

at University of Leiden, Netherlands

2013-2017
Bachelor of Science in Psychology

at University of Vienna, Austria