Dr. Marcel Finke
Assistant Professor
Room 08 (Entry on the right side of building)
+49 (0)7071 29-75355
marcel.finke[at]uni-tuebingen.de
Office Hours summer term 2019: Wednesday, 4 - 6 p.m. (notification by email)
Curriculum Vitae
- 1998–2005 Art History, Cultural Studies and German studies at Leipzig University and University College Dublin
- 2006–2012 Lecturer at the Institute of Art History of the University of Tübingen
- 2007–2009 German Academic Scholarship Foundation, Ph.D. scholarship
- Juli 2013 doctorate at the University of Tübingen with the thesis „Prekäre Oberflächen. Zur Materialität des Bildes und des Körpers am Beispiel der künstlerischen Praxis Francis Bacons“ (2014 granted with the doctorate award of the University of Tübingen)
- 2012–2014 Research fellow with the project „Liquid Things. Artistic Research on Active and Transitive Materials“ (PEEK) at the University of Applied Arts Vienna
- 2014–2016 Postdoctoral researcher with the research training group „Knowledge in the Arts“ (DFG) at the Unisversity of the Arts Berlin
- seit April 2016 Assistant Professor at the Institute of Art History at the University of Tübingen
Research Interests
- (Fluid) Materials in art practice since the 20th century
- Epistemology of Art / Art as epistemic practice / Art as Theoretical Object
- Concepts of materiality and topics of Material Agency
- Image studies / picture theory
- History and Theory of Photography
Research Projects
- Research Project „Epistemology of the Fluid. Concepts of Material Agency and Art as Theoretical Object“
- Academic research network „Fluidity. Materials in Motion"
- Website: www.materialien-in-bewegung.de
Publications: Books
Prekäre Oberflächen. Zur Materialität des Bildes und des Körpers am Beispiel der künstlerischen Praxis Francis Bacons, Berlin: Deutscher Kunstverlag, 2015.
State of Flux: Aesthetics of Fluid Materials, (ed. with mit Friedrich Weltzien), Berlin: Reimer, 2017.
Periphere Visionen. Wissen an den Rändern von Fotografie und Film, (ed. with mit Heide Barrenechea und Moritz Schumm), Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, 2016.
Materialität und Bildlichkeit. Visuelle Artefakte zwischen Aisthesis und Semiosis, (ed. with mit Mark Ashraf Halawa), Berlin: Kulturverlag Kadmos, 2012.
Publications: Articles
»Dispersed Matter. In the Mix, or: Getting Involved With(in) Fog Art«, in: Antennae. Journal of Nature in Visual Culture, Winter 2018 (= special issue "Matter Matters"), in progress.
»Im Nebel. Fluide Materialien und die Kunst der Zerstreuung«, in: Busch, Kathrin / Dörfling, Christina / Peters, Kathrin / Szanto, Ildiko (Hg.): Wessen Wissen? Situiertheit und Materialität der Künste, Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, pp. M97-M114.
»State of Flux: Introduction to Fluid Materials«, in: Finke, Marcel / Weltzien, Friedrich (Hg.): State of Flux: Aesthetics of Fluid Materials, Berlin: Reimer, 2017, pp. 9-19.
»Thinking Through Foam: Art, Agency, Aphrology«, in: Finke, Marcel / Weltzien, Friedrich (Hg.): State of Flux: Aesthetics of Fluid Materials, Berlin: Reimer, 2017, pp. 137-156.
»Ambivalente Gischt. Fluide Schäume in Alltag und Kunst«, in: Scholz, Martin / Weltzien, Friedrich (Hg.): Die Sprachen des Materials. Narrative, Theorien, Strategien, Berlin: Reimer, 2016, pp. 119-140.
»Wandelbare Erscheinung. Materialität und Sichzeigen angesichts einer Fotografie«, in: Sykora, Katharina / Kohler, Dietmar u.a. (Hg.): Valenzen fotografischen Zeigens, Marburg: Jonas Verlag, 2016, pp. 94-109.
»Einleitung. Periphere Visionen, Wissen und die Denkfigur des Randes« (with Heide Barrenechea und Moritz Schumm), in: dies. (Hg.): Periphere Visionen. Wissen an den Rändern von Fotografie und Film, Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, 2016, pp. 9-23.
»Glas, Glanz, Gleißen. Randbemerkungen zur Fotografie«, in: ders. / Barrenechea, Heide / Schumm, Moritz (Hg.): Periphere Visionen. Wissen an den Rändern von Fotografie und Film, Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, 2016, pp. 77-94.
»Denken (mit) der Kunst oder: Was ist ein theoretisches Objekt?«, in: wissenderkünste, online publication of the research training group »Knowledge in the Arts«, No. 3, November 2014.
»Aphrodite oder die Kunst der Schaumgeburt. Seifenschaum als geschlechterkritisches Material«, in: FKW – Zeitschrift für Geschlechterforschung und visuelle Kultur, Sondernummer hg. von Futscher, Löffler und Cekic, No. 57, Okt. 2014, pp. 12–27.
»Materialien und Praktiken des Bildes«, in: Günzel, Stephan / Mersch, Dieter (Hg.): Bild. Ein interdisziplinäres Handbuch, Stuttgart: J.B. Metzler, 2014, pp. 26–32.
»Aus der Fliegenperspektive. Facetten der Fotografie als theoretisches Objekt«, in: Fotogeschichte, [Die selbstbewusste Fotografie. Bildgeschichte der Fototheorie seit den 1960er Jahren, hg. von Steffen Siegel], Bd. 33, No. 129, September 2013, pp. 39–48.
»Materialität der Oberfläche. Abstraktion und Figuration in Francis Bacons Reclining Figures«, in: Moskatova, Olga / Reimann, Sandra Beate / Schönegg, Kathrin (Hg.): Jenseits der Repräsentation. Körperlichkeiten der Abstraktion in moderner und zeitgenössischer Kunst, München: Wilhelm Fink Verlag, 2013, pp. 109–124.
»Materialität und Bildlichkeit. Einleitung« (with Mark Ashraf Halawa), in: dies. (Hg.): Materialität und Bildlichkeit. Visuelle Artefakte zwischen Aisthesis und Semiosis, Berlin: Kulturverlag Kadmos, 2012, pp. 9–18.
»Körperlose Anwesenheit? Vom Topos der ›reinen Sichtbarkeit‹ zur ›artifiziellen Weltflucht‹« (with Mark Ashraf Halawa), in: dies. (Hg.): Materialität und Bildlichkeit. Visuelle Artefakte zwischen Aisthesis und Semiosis, Berlin: Kulturverlag Kadmos, 2012, pp. 86–110.
»Bild, Differenz und (Un-)Vergleichbarkeit. Fotografische Strategien der Visualisierung von Bewegung im 19. Jahrhundert«, in: Bader, Lena / Gaier, Martin / Wolf, Falk (Hg.): Vergleichendes Sehen, München: Wilhelm Fink Verlag, 2010, pp. 337–361.
»Francis Bacon's alter ego? Critical remarks on the Barry Joule Collection«, in: Harrison, Martin (Hg.): Francis Bacon. New Studies, Göttingen: Steidl, 2010, pp. 125–141.
»Von maßlosem Wuchs. Grenzen der Wahrnehmung und Bilder, die Tumore zeigen«, in: Reichle, Ingeborg / Siegel, Steffen (Hg.): Maßlose Bilder. Visuelle Ästhetik der Transgression, München: Wilhelm Fink Verlag, 2009, pp. 321–340.
»›I don't find it at all violent myself‹: Bacon's material practice and the human body«, in: Dawson, Barbara (Hg.): Francis Bacon. A Terrible Beauty, Göttingen: Steidl, 2009, pp. 122–133.
»Tableaus des Vergessens. Temporalität und produktive Krise bei Muybridge und Butler«, in: Müller, Sabine Lucia / Schwarz, Anja (Hg.): Iterationen. Geschlecht im kulturellen Gedächtnis, Göttingen: Wallstein, 2008, pp. 49–72.
»Materialität und Performativität. Ein bildwissenschaftlicher Versuch über Bild/Körper«, in: Reichle, Ingeborg / Siegel, Steffen / Spelten, Achim (Hg.): Verwandte Bilder. Fragen der Bildwissenschaft, Berlin: Kulturverlag Kadmos, 2007, pp. 57–78.
Workshops and Seminars
- Workshop »Explorieren, Systematisieren, Kooperieren. Vorstellungen von Natur in der Kunst des 20. Jahrhunderts« (08./09. December 2017, Universität Tübingen; together with Barbara Lange and Tim Jegodzinski)
- Ringvorlesung »Wissen auf Zeit« (WS 2015/16; DFG-Graduiertenkolleg »Das Wissen der Künste«, Universität der Künste Berlin; together with Ina Driemel und Ekaterina Tewes)
- Workshop »Things, Materials, Knowledge« (13./14. October 2015, University of Aberdeen; together with Nina Wiedemeier)
- Workshop »Material(ität), künstlerische Forschung und theoretische Arbeit« (17. January 2014, Internationales Graduiertenkolleg »InterArt«, Freie Universität Berlin)
- Workshop »Thinking materials actively – Thinking active materials« (29. October – 01. November 2013, Züricher Hochschule der Künste; together with Roman Kirschner)
- Symposium »Flows (Un)bound: Fluid Materials in Artistic and Scientific Practice« (11./12. October 2013, Universität für angewandte Kunst Wien; together with Roman Kirschner)
- Symposium »Der Körper des Bildes. Zum Zusammenhang von Materialität und Bildlichkeit« (12./13. March 2009, Universität Tübingen; together with Mark A. Halawa)
- Workshop »Scheitern. Geschlechterordnungen und kritische Potentiale des Bildes« (23./24. June 2006, Universität Tübingen; together with Barbara Lange)
- Workshop »Fotografie theoretisch. Zur Deutung technischer Bilder« (02. December 2005, Universität Leipzig; together with Barbara Lange)
- Workshop »Diversität – Geschlechterordnungen – Machtbeziehungen« (02. December 2004, Universität Leipzig; together with Barbara Lange)
- Symposium »Kunst//Medizin[BILDER]« (12. December 2002, Universität Leipzig)