Tosca Daltoè
Tosca Daltoè is a research scientist at the Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology and the Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW). Her research focuses on how observers perceive and assess teaching quality in classroom videos. This research contributes to understanding how classroom videos can be used profitably in teacher education and teaching-quality research.
Publications
Journal Articles
- Daltoè, T., Ruth-Herbein, E., Brucker, B., Jaekel, A.-K., Trautwein, U., Fauth, B., Gerjets, P., & Göllner, R. (2024). Immersive insights: Unveiling the impact of 360-degree videos on preservice teachers’ classroom observation experiences and teaching-quality ratings. Computers & Education, 213, 104976. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104976
Practical Contributions
- Maier, J. L., Philipp, J., Panetta, T., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2022). Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen. Pilotierung des Instrumentariums und des Qualifizierungskurses: Ergebnisse der wissenschaftlichen Begleitung. Stuttgart: Institut für Bildungsanalysen Baden-Württemberg (IBBW).
- Maier, J. L., Panetta, T., Philipp, J., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2021). Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen. Präpilotierung und Validierung: Erste Ergebnisse der wissenschaftlichen Begleitung. Stuttgart: Institut für Bildungsanalysen Baden-Württemberg (IBBW).
- Panetta, T. (2019). Transfer bedeutet nicht, der Praxis wissenschaftliche Erkenntnisse aufzudrücken. LEAD.schule. https://lead.schule/blog/transfer-bedeutet-nicht-der-praxis-wissenschaftliche-erkenntnisse-aufzudruecken/
Conference contributions
- Daltoè, T., Maier, J. L., Ruth-Herbein, E., Jaekel, A.-K., Göllner, R., Trautwein, U. & Fauth, B.(2023, 23. August). Classroom observation ratings of teaching quality – an investigation of a teacher training [Vortrag]. 20th Biennial EARLI Conference, Thessaloniki, Griechenland.
- Daltoè, T., Ruth-Herbein, E., Jaekel, A.-K., Fauth, B., Trautwein, U. & Göllner, R. (2023, 30. Mai). Right in the middle instead of just watching – comparing classroom observation in 360-degree and traditional classroom videos [Vortrag]. QUINT Conference, Espoo, Finnland.
- Philipp, J., Daltoè, T., Maier, J. L., Ruth-Herbein, E., & Fauth, B. (2023, 02. März). Geskriptete Unterrichtsvideos: Wahrnehmung von Authentizität und Unterrichtsqualität des inszenierten Unterrichts bei der Videoproduktion aus Sicht der Beteiligten. [Vortrag]. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.
- Daltoè, T., Ruth-Herbein, E., Jaekel, A.-K., Fauth, B., Trautwein, U. & Göllner, R. (2023, 28. Februar). Mittendrin statt nur dabei – Wie unterscheiden sich das Unterrichtserleben und die Unterrichtsqualitätsratings von Lehramtsstudierenden am PC und in einer Virtual-Reality-Umgebung? [Vortrag]. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.
- Panetta, T., Göllner, R., Ruth-Herbein, E., Maier, J. L., Jaekel, A.-K., Trautwein, U. & Fauth, B. (2022, 08. Juni). Achieving high-quality observation ratings of teaching quality – investigation of a newly developed classroom observation instrument. [Vortrag]. QUINT Conference, Hveragerði, Island.
- Maier, J. L.*, Panetta, T.*, Ruth-Herbein, E., & Fauth, B. (2022, 09. März). Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen: Ergebnisse zur Implementation und psychometrischen Güte des Instrumentariums. [Vortrag]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Online.
- Maier, J. L.*, Philipp, J.*, Panetta, T., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2021, 09. Dezember). Unterrichtsentwicklung durch den Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen – Instrument zur formativen Einschätzung der Unterrichtsqualität [Vortrag]. 30. EMSE-Tagung, Online.
- Panetta, T., Maier, J. L., Philipp, J., Ruth-Herbein, E. & Fauth, B. (2021, 09. Dezember). Validierung des Unterrichtsfeedbackbogen Tiefenstrukturen. [Vortrag]. 30. EMSE-Tagung, Online.
Organized Symposia
- Bönte, J. & Daltoè, T. (2023, 02. März) Potenziale geskripteter Unterrichtsvideos für die Lehrkräftebildung. Symposium auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.
- Daltoè, T. & Göllner, R. (2023, 28. Februar) Unterrichtserleben in Virtual Reality als Chance für die Lehrkräftebildung. Symposium auf der 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.
Curriculum Vitae
Since 10/2021
Research Scientist and Doctoral Candidate
Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tübingen / Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW)
Since 09/2021
Associated Membership
LEAD Graduate School & Research Network, University of Tübingen
10/2018 – 09/2021
Master of Science (Education Science and Psychology)
University of Tübingen
09/2020 – 06/2021
Student Research Assistant
Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW)
10/2019 – 10/2020
Student Research Assistant
Hector Research Institute of Education Sciences and Psychology, University of Tübingen
09/2019
Internship
Institute for Educational Analysis Baden-Württemberg (IBBW)
12/2018 - 06/2019
Internship
Genius, STEM-education initiative of Daimler AG
01/2017 – 09/2018
Student Research Assistant
Quality Management of Teaching, Medical Faculty, University of Heidelberg
10/2015 – 09/2018
Bachelor of Science (Psychology)
University of Heidelberg